Over Ons

Als het klimaat opwarmt kan ook de zeespiegel vele meters stijgen.

Sjoerd Groeskamp van het NIOZ en Joakim Kjellsson van GEOMAR lanceerden in 2020 een plan voor een zeedijk tussen Schotland en Noorwegen en tussen Engeland en Frankrijk, een dijk die ruim 15 landen zou kunnen beschermen tegen de stijgende zeespiegel. Het wetenschappelijke artikel dat zij publiceerden heeft als titel NEED: The Northern European Enclosure Dam for if Climate Change Mitigation Fails. Dit plan werd gelanceerd als een dringende oproep tot actie, met de impliciete boodschap:  ‘zo ver moeten we het toch niet laten komen’.

Want als we niet snel en effectief handelen om klimaatverandering tegen te gaan kunnen dergelijke oplossingen helaas nodig zijn.

Op het moment van publiceren was er enorme media aandacht voor NEED, van Nederlandse talkshows tot de New York Times. Vele miljoenen mensen werden bereikt.

Doel van de Stichting Noordzeedijk is om NEED en vergelijkbare initiatieven te steunen om zo de bewustwording van de klimaatcrisis verder te bevorderen.

Bestuursleden van de Stichting Noordzeedijk zijn:

dhr Geert van der Meulen – Voorzitter

mevr Coja Jansen – Secretaris

dhr Jaap Korf – Penningmeester

De dagelijkse leiding van de Stichting Noordzeedijk is in handen van:

mevr Everdien Breken – Directeur en Hoofd Fondsenwerving