NEED

De Northern European Enclosure Dam (NEED) is een voorgestelde oplossing voor het probleem van de stijgende zeespiegels in Noord-Europa.

Het zal een megaproject worden, waarbij twee enorme dammen in het Engelse Kanaal en de Noordzee zullen worden gebouwd; de eerste tussen Frankrijk en Engeland, en de tweede tussen Schotland en Noorwegen. Het concept is bedacht door de oceanografen Sjoerd Groeskamp en Joakim Kjellsson.

NEED is gelanceerd in 2020 als een gedachten-experiment dat bedoeld is om technische oplossingen voor de gevolgen van klimaatverandering in beeld te brengen. De auteurs van het plan omschrijven het als “meer een waarschuwing dan een oplossing”.

Groeskamp schat dat de NEED 250 tot 500 miljard euro zal kosten en 50 tot 100 jaar zal duren om te voltooien. Verder onderzoek is nodig rond de technische, ecologische en sociale uitdagingen die NEED ons stelt. De Stichting Noordzeedijk wil dit – en andere initiatieven – ondersteunen.

Stichting Noordzeedijk